Nye krav: ESG og “Lieferkettengesetz”

ESG bliver et vigtigt tema – også for SMV’er med under 250 ansatte, især hvis du er leverandør til markedet igennem en større virksomhed eller produktionsvirksomhed med eksport til andre lande.

Det er altså ikke et lovkrav endnu for SMV’er men du bør alligevel forholde dig til og tilpasse dig kravene, da det kan være en afgørende faktor for din positionering i markedet. Med andre ord kan ESG blive en differentiator for f.eks. underleverandører og være med til at sikre, at virksomheden kan fastholde og udbygge sin position på eksportmarkedet og samtidig forbedre sit miljømæssige og sociale aftryk.

I tillæg skal du forholde dig til Lieferkettengesetz (LkSG) som er den tyske Supply Chain Act lovgivning og som siden 2023 stiller krav til overholdelse af bl.a. menneskerettigheder og fair løn, sikre udelukkelse af børnearbejde, udelukke anvendelse af forbudte og farlige materialer og kemikalier igennem hele forsyningskæden, hvis du sælger på det tyske marked.

Vi hjælper dig med få skabt den rette road-map for virksomhedens skridt ind i ESG / LkSG rapportering og hjælper med at få processen til at blive en integreret del i samarbejdet med kunder og leverandører på tværs af grænserne, i forhold til jeres ratings og finansieringsmuligheder.

Et typisk forløb starter med en afklaring og checkliste som afdækker følgende områder:

  1. Hvilke impact faktorer og aftryk bidrager virksomhedens produktion eller leverance til ?
  2. Hvilke faktorer udgør en reel risiko ? Både i forhold til ESG men også kommercielt målt på afsætning og renomme, adgang til kapital m.v.
  3. Hvilke forventninger har markedet eller kunderne ?
  4. Hvordan benchmarkes du i forhold til konkurrenterne ?
  5. Definering af virksomhedens ESG framework
  6. Valg af metode for at opnå målbarhed på impact faktorerne
  7. Valuering af risici og vurdering af investeringskrav på handlingsområderne
  8. Handlingsplan på potentielle forbedringer (identificer og close the gap) på de tre søjler, E, S og G
  9. Opstille rapportings framework
  10. Definering af due diligence behovet og rapportingsmetode samt allokering af interne og eksterne ressourcer til projektet.
  11. Opbyg ramme for klar stakeholder kommunikation, PR og narrativ positionering i markedet

For nogle af punkterne vil de være defineret af dine B2B kunder – hvis du er underleverandør – og det er derfor vigtigt, at du allerede nu er igang med processen.

Kontakt mig gerne på +49 151 4252 9000 eller book en uforpligtende 30 minutters samtale, hvis du vil høre mere om mulighederne eller mød op til et af vores seminarer omkring temaet.